سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مزایا و معایب کار نیمه وقت (کار پاره وقت)

کار نیمه وقت

مزایا و معایب کار نیمه وقت (کار پاره وقت)

امروزه کار نیمه وقت یا همان کار پاره وقت بین افراد جامعه طرفدار بسیاری پیدا کرده است و روز به روز به تعداد کسانی که به سمت کار نیمه وقت می روند بیشتر میشود. از سوی دیگر شرکت های زیادی نیز خواهان پذیرش افرادی هستند که بتوانند به صورت کار نیمه وقت با آنها همکاری داشته باشند.

تعریف کار نیمه وقت

کار نیمه وقت (کار پاره وقت) در واقع به کاری گفته می شود که از نظر ساعت کاری و حجم کاری که کارکنان انجام می دهند کمتر از کار تمام وقت است و به همین دلیل معمولا حقوق و مزایای کار نیمه وقت کمتر از کار تمام وقت است. در قانون کار ایران نیز در ماده 39 به مفهوم کار نیمه وقت به همین صورت اشاره شده است و برای کارگرانی که ساعت کاری آنها از ساعت کار قانونی کشور کمتر باشد و نیمه وقت مشغول به کار شوند کمتر مزد و مزایای کمتری تعیین شده است. در واقع در قانون کاری ایران تنها تفاوتی که کار نیمه وقت و کار تمام وقت دارد از نظر ساعت کاری است.

البته طبق قانون کار ایران به تمام کارهایی که شامل دستمزد باشد بیمه تامین اجتماعی تعلق می کیرد و فرقی ندارد که این کار به صورت تمام وقت باشد و یا به صورت کار نیمه وقت انجام شود.

 

کار نیمه وقت

 

مزایای کار نیمه وقت

اصلی ترین مزایای کار نیمه وقت این است که برای جوانان بدون تجربه کاری و دانشجویانی که نمی توانند به صورت 8 ساعت در روز مشغول به کار شوند راهی را باز کرده تا وارد بازار کار شوند و بتوانند به کسب درآمد بپردازند. دانشجویان با انجام کار نیمه وقت می توانند به کلاس های دانشگاهی خود نیز بپردازند و برای آنها گزینه خوبی محسوب می شود. خانم هایی که فرزند کوچکی دارند و یا فرزند آنها به خاطر تحصیل نیاز به بررسی و رسیدگی دارد و باید زمان زیادی را برای رسیدگی به آنها اختصاص دهند نیز می توانند از مزایای کار نیمه وقت بهره مند شوند تا هم هزینه ای بابت کاری که انجام می دهند دریافت کنند و هم به کارهای روزمره خانه داری و بچه داری بپردازند.

یکی دیگر از مزایای کار نیمه وقت می توان به این نکته اشاره کرد که خیلی از کارکنانی که به صورت تمام وقت مشغول به انجام کاری هستند از حقوق و مزایای آن کار راضی نیستند و مبلغ دریافتی آنها نمی تواند پاسخگوی نیازهای آنها باشد، بنابراین به کار نیمه وقت روی می آورند تا به اضافه حقوقی که از کار تمام وقت دریافت می کنند، مبلغی نیز بابت کار نیمه وقت کسب کنند. کار نیمه وقت می تواند بعد از ساعت کاری شغل اول آنها باشد و در واقع به عنوان شغل دوم در نظر گرفته می شود.

 

کار نیمه وقت

 

بنابراین از مزایای کار نیمه وقت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تجربه کاری برای دانش آموزان

بخشی از زمان شغل بهترین گزینه برای دانش آموزان است، به عنوان آن را به آنها فرصتی برای کسب پول جیبی کمی که با آنها می توانند برخی از صورتحساب خود را پرداخت، و همچنین به آنها به اندازه کافی زمان برای تمرکز بر کار دانشگاهی خود را.

داشتن یک کار تمام وقت و همزمان تلاش برای تحقق کارهای علمی یک کار غیرمستقیم برای هر دانش آموز است.

داشتن یک کار نیمه وقت خوب کار می کند، زیرا دانش آموزان فرصتی برای به دست آوردن برخی از تجربه های کاری می دهد و همچنین آنها را در رزومه کاری خود قرار می دهد.

هنگامی که آنها از کالج فارغ التحصیل شده اند با برخی از تجربه کار، آنها را به عنوان اولویت برای تازه ترین افراد می دانند، زیرا آنها قبلا می دانند چگونه خود را به صورت حرفه ای انجام دهند و همچنین مهارت های سازمانی را به دست آورند.

اکثر کالج ها برای دانش آموزان سال آخر خود را برای انتخاب شغل نیمه وقت یا حتی کارآموزی اجباری می کنند تا بتوانند افق های خود را گسترش دهند. گرفتن تجربه کار یکی از بهترین مزایای کارگران نیمه وقت است.

 

  1. مزایای برای سالمندان و کسانی که مسئولیت های دیگر داخلی دارند

با توجه به شرایط غیر قابل اجتناب، تعدادی از افراد توانا و روشن وجود دارد که نمیتوانند مشغول به کار شوند. این افراد بیشتر شامل مادران و حتی پدرانی هستند که بچه های بسیار کوچک دارند.

شغل های نیمه وقت چنین افرادی فرصت شغلی برای کار خود را به عهده می گیرند، زمانی که فرزند آنها در مدرسه یا در یکی از کلاس های تحصیلی فوق العاده اش باشد.

علاوه بر مزیت آشکار این افراد می توانند برخی از پول خود و خانواده هایشان را به دست آورند ، آنها همچنین برخی از رضایت شغلی را دریافت می کنند، جایی که آنها خود را اطمینان می دهند که در نهایت به دنبال تمایلات خود و ایجاد شغل خود هستند.

شغل های نیمه وقت برای افراد مسن یا حتی بازنشستگان که از لحاظ جسمی و ذهنی قادر به کار در اطراف ساعت نیستند، عالی هستند. داشتن شغل نیمه وقت فرصت خوبی برای لباس پوشیدن، خروج از خانه و اعمال سلول های مغزی خود را به طوری که آنها خود را هشدار می دهد. داشتن چنین شغلی به آنها اهمیت می دهد بدون اینکه آنها اغلب تخریب و خود را درگیر می کنند.

 

  1. فشار کمتر شامل

بزرگترین مزیت داشتن کار نیمه وقت این است که فشار کمتری وجود دارد. برای افرادی که مسائل مربوط به مدیریت خشم یا مستعد ابتلا به فشار خون بالا را دارند، مشاغلی وجود دارد که به آنها کمک می کند تا آرام شوند.

این بدان معنا نیست که داشتن یک کار نیمه وقت به معنی این است که فشار مطلق شما را تحت فشار قرار نداده است، به این معنی است که از آنجایی که شما برای ساعات کمتر کار می کنید، بنابراین در طول روز تضعیف نمی شوید.

 

  1. انعطاف پذیری زمان

انتخاب یک کار نیمه وقت بسیار سودمند است زیرا شما می توانید ساعت کاری خود را به عنوان راحتی خود انتخاب کنید. و در حال حاضر شما می توانید یک کار نیمه وقت را به راحتی با توجه به راحتی خود پیدا کنید.

اگر یک دانشجو هستید و در تمام طول روز کلاس دارید، می توانید در طول روز بعد از ظهر یا حتی شب کار کنید.

در غیر این صورت اگر شما یک مادر یا یک پدر با یک کودک جوان هستید، پس از مدتی می توانید در مدرسه کار کنید یا اگر شما یک فرد مسن هستید، می توانید برای خودتان تصمیم بگیرید که آیا شما مایل به کار در صبح هستید، بعد از ظهر یا شب.

داشتن شغل تمام وقت فرصتی برای انتخاب ساعات کار خود را به شما نمی دهد.

 

  1. تمرکز بر موارد دیگر

داشتن ساعات کاری کم است که نشان می دهد شما می توانید در سایر بخش های مهم زندگی خود تمرکز کنید که در غیر این صورت نمی توانید توجه خود را به صورت کامل انجام دهید.

افرادی که مشغول به کار در تمام وقت هستند، اغلب در حوادث خانوادگی یا اجتماعی مهم نیستند زیرا فشار کار آنها اجازه نمی دهد که در این موارد حضور داشته باشند.

بنابراین برای به دست آوردن بهترین از هر دو جهان مردم مشغول به کار بخشی از زمان است، به طوری که آنها را از دست ندهید در هر روز مهم در زندگی عزیزان خود.

 

کار نیمه وقت

 

معایب کار نیمه وقت

یکی از معایب اصلی کار نیمه وقت این است که از امنیت شغلی کمتری نسبت به کار تمام وقت برخوردار است. بدین معنی که معمولا به خاطر تفکر غلطی که درباره کار نیمه وقت رایج است و افرادی که مشغول به کار پاره وقت هستند را کم ارزشتر از افرادی که مشغول به کار تمام وقت هستند می دانند. چرا که فکر می کنند جدیت کار افرادی که به صورت نیمه وقت کار می کنند کمتر از افرادی است که به صورت تمام وقت مشغول به انجام کارهای شرکت هستند. بنابراین در زمان تعدیل نیرو اول به سراغ افرادی می روند که به صورت نیمه وقت با شرکت همکاری می کنند.

مشکل بزرگ دیگری که کار نیمه وقت دارد این است که نود درصد شرکتهایی که کارمندی را به صورت نیمه وقت استخدام کرده اند، کارمند خود را از مزایای بیمه تامین اجتماعی محروم می کنند. با این که در قانون کار ایران به صراحت به این نکته اشاره شده است که افرادی که مشغول به کار نیمه وقت هستند نیز باید شامل بیمه تامین اجتماعی شوند.

ایراد دیگری که می شود از کار نیمه وقت گرفت ارتقاء شغلی و ترفیع کارمندان است. بدین معنی که معمولا کسانی که به صورت پاره وقت استخدام شده اند به نسبت افرادی که کار تمام وقت در شرکت انجام می دهند در کار خود درجا می زنند و ترفیع شغلی پیدا نمی کنند. به همین نسبت حقوق و مزایای افرادی که کار نیمه وقت انجام می دهند نسبت به کارمندان تمام وقت کمتر خواهد بود.

بنابراین کار نیمه وقت در کوتاه مدت می تواند شغل خوبی محسوب شود اما هرگز نمی تواند جایگزین مناسبی برای کار تمام وقت شود و در نهایت برای برنامه ریزی بلند مدت نیاز به پیدا کردن یک کار تمام وقت خواهد بود.

 

کار نیمه وقت

 

طبق توضیحاتی که گفته شد، از معایب کار نیمه وقت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امنیت شغلی

داشتن یک شغل نیمه وقت اغلب بدون امنیت شغلی را نشان می دهد و در صورت بحران اقتصادی احتمالا این شرکت در حال رفتن به کارگران نیمه وقت است.

بدتر از همه این است که مردم کار نیمه وقت را انجام می دهند که به این معنا نیست که آنها تلاش کمتری را انجام می دهند. این تصور غلط رایج است که کسانی که در یک شرکت کار می کنند، کارشان را بسیار جدی نمی گیرند و بنابراین اگر آنها اخراج شوند، برای آنها بسیار متفاوت نخواهد بود. این در واقع یکی از معایب اصلی کار پاره وقت است.

 

  1. بدون بیمه درمانی

اهمیت بهداشت و ایمنی در محیط کار بسیار مهم است و کارفرمایان بسیار مشتاق به مطمئن شوید که هیچ چیز تاسف به کارمندان خود اتفاق می افتد.

اما شرکت های بسیاری نیز هستند که ترجیح می دهند که کارگران نیمه وقت را استخدام کنند، زیرا این بدان معنا نیست که آنها مجبور نیستند این کارکنان را بیمه درمانی کنند.

در این روز و سن که هزینه درمان پزشکی بسیار زیاد است، هیچ نوع بیمه درمانی در معرض خطر بزرگ نیست. در صورت هر گونه اورژانس پزشکی که مجبور هستید از جیب خود صرف کنید، می توانید یک بمب را هزینه کنید.

این یکی از دلایل اصلی این است که داشتن یک شغل تمام وقت می تواند یک گزینه بهتر باشد اگر شما تنها برنده نان در خانواده تان باشید. کارگران تمام وقت در اکثر شرکت ها بیمه درمانی خود را برای خود و همچنین اعضای خانواده خود که به آنها وابسته هستند، دریافت می کنند.

 

  1. مزایای بازنشستگی

یکی دیگر از مشکلات بزرگ در داشتن کار نیمه وقت این است که اغلب کارهای نیمه وقت مزایای بازنشستگی را ارائه نمی دهند.

مهم نیست که چند سال در حالی که مشغول به کار است بخشی از خدمات خود را اختصاص داده، بعید است که شما هر گونه مزایای بازنشستگی دریافت خواهید کرد. برای لذت بردن از یک زندگی بازنشسته خوشحال، مهم است که مطمئن شوید که شما پولی نداشتید تا در سن شما مشکل مالی نداشته باشید.

این فوق العاده ضربان قلب است که افراد سالخورده را به طور خستگی ناپذیر کار می کنند تا پول کمی کسب کنند تا بتوانند به پایان برسند. مشاغل تمام وقت با شیوه ای که در آن تعدادی از مزایای بازنشستگی را ارائه می دهند مفید است و اطمینان حاصل می کند که آنها حتی با داشتن سن بالا و حتی قادر به کار در سطح بالا زندگی می کنند.

 

  1. شانس کمتر برای دریافت تبلیغ

بسیار کم است که شرکتها تصمیم به ارتقاء دادن به یک فرد که بخشی از زمان کار را می کند، اختصاص داده است.

در یک دفتر، برای صعود از نردبان شرکت، لازم است که در کنار چیزها باشید و به طور مداوم در دفتر یا در تماس با دفتر قرار داشته باشید تا بتوانید تخصص خود را هنگامی که در شرایط اضطراری قرار دارد نشان دهید.

کارگران نیمه وقت در تمام طول روز در دفتر حضور ندارند، مهم نیست که چقدر خوب هستند و یا شغلی ندارند و ممکن است فرصتی برای نشان دادن استعداد و مهارت های خود در زمان لازم نداشته باشند.

 

  1. خستگی

اگرچه ممکن است فشار کمتری در داشتن یک کار نیمه وقت وجود داشته باشد، اما مجبور است جنبه های گوناگون زندگی خود را تحسین کند، شاید برای بعضی ها یک چالش بزرگ باشد.

داشتن تحصیل و همزمان کار یا نیاز به مراقبت از یک فرزند همراه با کار نیمه وقت می تواند به راحتی یک عوارض را به همراه داشته باشد.

چندین وظیفه ساده نیست، زیرا ممکن است آن را صدا کند و برخی از منابع بد برای سلامت است. داشتن یک کار نیمه وقت و همچنین تلاش برای مدیریت چیزهای دیگر می تواند واقعا خسته کننده باشد. تلاش برای غلبه بر چیزهای بیشماری در یک زمان، همیشه چیزی مثبتی نیست، زیرا می تواند شما را "جک تمام معاملات، اما هیچکدام از استادان" را نداشته باشد.

بخشی از کار، سهم منصفانه منافع و معایب را دارد. هر داستان دارای دو طرف است، بنابراین اگر انتخاب کنید که بخشی از وقت کار را انتخاب کنید، باید هر مزیت و مزیت را دقیقا ارزیابی کنید.

از آنجایی که هر فرد دارای مجموعه ای از اولویت های خود است بنابراین باید تصمیم بگیرد که آیا تمام وقت یا کار نیمه وقت را بپذیرد یا خیر. فقط به یاد داشته باشید که مهم نیست که چه چیزی انتخاب میکنید باید خوشحال باشید و آنچه را که انجام میدهید دوست داشته باشید.